Jak na menstruační křeče bez léků, tipy na cviky, jídelníček, cvičení a bylinný léčivý olej Kutus Kutus

Jakákoliv bolest v našem těle značí, že něco není v pořádku. Rady, které jsem dostávala od lékařů bývaly obvykle silné léky proti bolesti nebo hormonální léčba. Tyto způsoby ale podle mě pouze eliminují příznaky, ale neřeší příčinu. Během mých cest po Indonésii jsem objevila Terapii Jamu (bylinná terapie), pronikla do tajů jógy a začala více poslouchat potřeby mého těla. Díky tomu jsem objevila způsob, jak se vypořádat s menstruační bolestí, o které se s vámi podělím…

Co nám způsobuje tuto nepříjemnou bolest a proč to některé dny bolí víc nebo míň si můžete přečíst ve článku Menstruační Bolesti – Proč nás to tak bolí.

Tradiční čínská medicína a terapie Jamu vychází z tvrzení, že bolestivou menstruaci způsobuje přerušení toku energie Čchi nebo Prana.

1. Pohyb – běh, jóga

Pohyb a cvičení může zlepšit projevy premenstruačníhi syndromu, zmírnit bolesti a navíc má pozitivní vliv na naši psychiku. Během cvičení se do těla vyplavuje endorfin, kterému se přezdívá hormon štěstí.

Je samozřejmě normální, že během našich dnů nemáte tolik energie ani chuť podávat nadlidské sportovní výkony, mám to stejně. V takovém případě doporučím alespoň procházku, nebo jemnou jógu.

Vliv pohybu na menstruaci

  • uvolnění endorfinu, který vede ke zlepšení nálady a pomáhá tlumit naše vnímání bolesti
  • rozprouděná krev uvolňuje křeče
  • cvičení pomáhá odvádět z těla vodu a zbavuje nás nepříjemného pocitu otoků a nafouklého břicha

Pohyb si „naordinuji“ již na období 3 dnů před menstruací. Stačí rychlá chůze nebo jóga.
Po cvičení nezapomeňte doplnit hořčík, který se během cvičení dostal z těla ven. Třeba tím, že si dáme banán, mandle nebo čokoládu.

2. Dýchání

Dýchání hodně souvisí i s jógou. Soustředěné prodlužování výdechu a nádechu nás přivede k uklidnění. Hluboký dech nakopne náš parasympatický nervový systém (systém v těle, který řídí naše imunitní funkce jako je trávení a oprava tkání), sníží náš tep a sníží hladinu kortizolu. Dále stimuluje produkci GABA Kyseliny gama-aminomáselné, což je hlavní neurotransmiter v centrálním nervovém systému savců. Jelikož křeč je stav, kdy dochází k nadměrnému stahu, soustředěný hluboký dech nás dostane do určité fáze relaxace, která zlepší stahy uvolnit.

Tip pro dýchání přo bolestivé menstruaci: nádech na 4, vydržet v nádechu na 4, výdech na 4, vydržet ve výdechu na 4.

3. Jídlo – doplnit Magnesium, vitamín B6 a Omega-3 mastné kyseliny

Hořčík

Vitamín B12

Hořčík je minerálem, kterého je dobré mít při bolestivé menstruaci v těle dostatek, protože uvolňuje svalové napětí, tlumí bolest, zmírňuje nadýmání a v neposlední řadě napomáhá klidnému spánku.

  • kakao – je bohatý zdroj hořčíku, který uvolňuje svaly. Čokoláda s vysokým obsahem kakaa pozitivně působí na uvolnění stresu a má protizánětlivé účinky.
  • ovoce – datle, banán, sušené meruňky, ostružiny,
  • oříšky a semínka – dýňová semínka, kešu
  • zelenina a luštěniny – špenát, avokádo, čočka
  • maso a ryby – candát, tuňák, kuřecí prsa

Pro to, abychom menstruaci zvládli v pohodě je dobré doplňovat i další látky, a to především vitamín B6, které pomáhají snižovat nepříjemné projevy premenstruačního syndomu.

  • kuřecí a krůtí maso
  • cizrna
  • avokádo
  • losos

Omega-3 mastné kyseliny a rybí tuk

Mastné kyseliny omega-3 jsou v organismu přeměňovány na prostaglandiny typu 3, což jsou látky podobné hormonům které kontrolují bolest, stahy hladkých svalů, jako je např. pochva, smršťování a rozšiřování cív a srážlivost krve. Dle prokázaných studií 3 lze předpokládat, že omega-3 může ovlivňovat menstruační krvácení.

  • mořské ryby – losos, sardinky, makrela, tuňák
  • semínka a očechy – lněná, chia a slunečnicová semínka, vlašské, pekanové, makadamové ořechy a mandle
  • vejce
  • avokádo
  • quinoa

Košťálová zelenina

Košťálová zelenina obsahuje látku indol-3-karbinol (I3C). V kyselém porstředí žaludku je I3C mění na duundolylmetan (DIM), který odtraňuje přebytek estrogenu z jater. Pokud nebudeme detoxikovat játra od estrogenu a odstraňovat jeho přebytek, může se v těle nahromadit a podílet se na vzniku PMS.

  • brokolice
  • kapusta
  • květák
  • kedlubna
  • zelí

4. Aromaterapie a masáž

Aromaterapie doslova znamená „léčbu pomocí vůní“, je to druh alternativní léčby, která užívá éterické oleje a další vonné složky k podpoře zdraví a pohody. Tato forma terapie byla a je využívána již po staletí a hraje významnou roli v Indonéské a Balinézské kultuře a léčitelství Jamu.

Při menstruačních bolestech používám tyto oleje

  • Levandulový esenciální olej má účinné protizánětlivé vlastnosti, které dopomáhají ke zlepšení průtoku krve a nižšímu množství křečí. Je účinný pro uvolnění migrény, zlepšuje náladu a pomáhá zmírňovat bolestivou menstruaci.
  • Zázvorový esenciální olej zlepšuje průtok krve a krevní oběh. Zázvor je také analgetikum a má protizánětlivé účinky.

Pozor – nikdy nepoužívejte čisté esenciální oleje na pokožku bez ředění, jejich koncentrace je velice silná a mohla by vás popálit. Při vážných zdravotních potížích a těhotenství byste neměli používat esenciální oleje bez konzultace s lékařem.

Jakmile cítím, že menstrační bolesti přichází. Praktikuji podle Balinézské terapie Jamu, masáž olejem Kutus Kutus.
– olej nejprve nahřeji v aromalampě
– část oleje jemně vmasírují v okolí páteře
– masáž chodidel a stlačování bodů (dle reflexologie níže)
– olej vmasíruji na bolestivá místa – v okolí podbřišku a beder.

5. Relexiologie chodidel

Celé tělo je pokryto akupresurními drahami a body. Na ploskách nohou najdeme ucelenou mapu vnitřních orgánů, kterýma se zabývá reflexní terapie.

Tím, že masáží aktivujeme určité oblasti chodidel, může dojít ke zlepšení bolesti. Když se prokrví chodidla, dojde k úlevě v celém organismu. Rozproudí se energie, dostaneme se do harmonie a lepší nálady.

Při bolestivé menstruaci se zaměříme jednak zaměříme na masáž těchto částí chodidel:

  • vnitřní a vnější část paty až ke kotníku
  • střed palce – podvěsek mozkový
  • oblast štítné žlázy. slunečního pletence, nadledvinek a jater

Masáž a kupresura na oblast břicha

6. Zázvor

Zázvor zahřívá a zlepšuje průtok krve a krevní oběh. Je to přírodní analgetikum a má protizánětlivé účinky.

Během svých dnů (nejenom během) si dopřávám zázvorový čaj z čerstvého zázvoru s medem. Zázvor také ráda přidávám do jídel např. do kari.

7.Kurkuma

Kurkuma, která je mimo jiné i jednou z hlavních složek terapeutického oleje Kutus Kutus, podporuje správný tok Čchi a uvolňuje stísněnosti ve spojení dráhy jater a žlučníku. Podle čínské medicíny může mít právě stagnace energie Čchi za bolestivou menstruaci.

Přidávejte Kurkumu do vašeho oblíbeného jídla, např. do kari nebo si vytvořte kurkumový nápoj podle bajinézské terapie Jamu.

Podpora oběhového systému a toku energie Čchi

Tyto aktivity, které mi pomáhají zvládat mé dny, podporují správný tok energie Čchi, dodávají těli potřebné vitamíny a zlepšují náladu. Zkuste tyto aktivy při příští menstrauci. Až budete cítit, že na vás přichází bolesti, aplikujte si masáž olejem Kutus Kutus a chvíli počkejte, až bolest odezní. Uvidíte, že bolest přestaneí i bez prášku proti bolesti.

2 související články s “8 tipů na menstruační bolesti aneb co mi pomohlo

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *